Vergaderinspiratie

De beste brainfood tijdens vergaderingen


zaterdag 4 juni 2022

Het ontbijt overslaan om op tijd te komen bij die vroege meeting, of haastig lunchen omdat je back-to-back meetings hebt, is niet erg bevorderlijk voor een actieve houding en waardevolle meedenkkracht tijdens die bijeenkomsten. Eten is de brandstof voor ons lichaam. We zijn alert, aanwezig en hebben een hogere reactiesnelheid. Prima ingrediënten voor een effectieve meeting. Waar moet je precies op letten bij het uitkiezen van eten voor of tijdens vergaderingen?

 De beste brainfood tijdens vergaderingen

Vernieuwende kijk op catering

De kantine op de zaak of de catering bij vergaderlocaties bieden veelal verschillende opties. Het ene gerecht gezonder dan de ander en persoonlijke bestellingen zijn een integraal onderdeel van het aanbod. Vegetarisch, veganistisch, gluten- of suikervrij, de koks bereiden in veel gevallen rap een volwaardig alternatief gerecht of broodje voor de collega’s of gasten. Bij vergaderingen is het wel handig om vooraf dieetwensen door te geven, om teleurstelling te voorkomen. Maar wat zijn nu de beste opties qua eten en ingrediënten voor die effectieve vergadering? Brainfood betekent letterlijk eten voor de hersenen. Deze gerechten bevorderen het concentratievermogen en geven de juiste boost wanneer het nodig is. In deze blog kijken naar individuele ingrediënten: bieten, avocado en blauwe bessen zijn bijvoorbeeld enorme boosters die je makkelijk kunt verwerken in een gerecht.

Bietensap en avocadosalade

Rode bieten of kroten zitten bomvol natuurlijke nitraten. Die op hun beurt weer goed zijn voor het bloed. Bieten zijn bewezen bloeddrukverlagers en vergroten de bloedstroom naar de hersenen. Ideale brainfood dus! En dan naar de populaire avocado’s. De groene, zachte vrucht kun je in veel gerechten verwerken. Je bloedsuiker blijft stabiel – wat resulteert in minder snaaien op de dag – en ze kunnen zelfs bloedstolsels in de hersenen voorkomen. Het specifieke stofje in avocado’s verbetert daarmee de cognitieve functie van de bovenkamer. Als laatste voorbeeld zijn er de blauwe bessen. Als je vaak last hebt van stress, let dan goed op. De blauwe bes is een zeer sterke antioxidant; ze werken ontstekingsremmend en cholesterolverlagend. Het gallinezuur in de bessen beschermt de hersenen tegen degeneratie en stress.

Vergaderlocaties zijn niet alleen goed in het faciliteren van werkplekken en vergaderruimtes, ook spelen ze met ontvangst- en cateringconcepten. Zoek of vraag specifiek naar de mogelijkheden en draag ook op deze manier bij aan de effectiviteit en doeltreffendheid van je volgende vergadering.


Deel dit artikel via:

Nieuwste artikelen

Terug naar overzicht