Loading...
29 november 2018#

Vergaderen en technologie: Virtual Reality

De dagen dat virtual reality alleen zichtbaar en toepasbaar was op de game industrie, liggen al lang achter ons. Voor- of nadeel? Daar zijn sommigen van ons het nog niet over eens. VR heeft het grote publiek bereikt en vindt zich een weg naar huiskamers, evenementen, kantoren en vergaderlocaties. In het digitale tijdperk is het makkelijker om innovaties en technologieën te omarmen, dan te ontkennen. Tools en devices zijn een middel om ons tot een gewenst doel te brengen.

Next level vergaderen

VR technologie biedt een interessante kans voor het bedrijfsleven en de evenementen/hospitality branche. Maar hoe zet je precies deze technologie in op kantoor en op vergaderlocaties? Meerdere apps, Skype en ook de bekende smartphone zijn voorbeelden van diensten en producten die het vergaderen hebben gevormd tot de ervaring dat het nu is. Nederland wordt ook wel het vergaderland genoemd. De gemiddelde Nederlandse werknemer vergadert namelijk 6,5 uur per week; goed voor 300 uur (!) per jaar. En daar is opzich niets mis mee natuurlijk, maar zijn al die vergaderuren wel zo effectief en resultaatgericht als we denken? technologie ervoor zorgen dat de uren die vergaderd worden, zo effectief mogelijk worden ingezet?

VR is aan een opmars bezig en lijkt op ten duur onmisbaar te zijn voor een effectieve vergadering. Deelnemers aan een vergadering dragen een speciale bril die de ruimte omtovert in een VR-omgeving. Met de toevoeging van diverse tools moet het in de toekomst voor de aanwezigen zelfs mogelijk worden om 3D-modellen te tekenen. Virtual reality is een nieuwe stap in het ‘Nieuwe Werken’. Platform Dutch Cowboys zocht de mogelijkheden van nu uit:

  • 360 Graden film en fotografie (check als voorbeeld de app Google Expeditions, waarin je plaatsen over de hele wereld kunt verkennen);
  • Try-before-you buy ervaringen (bijvoorbeeld makelaars die een virtuele presentatie maakt van de nieuwbouwhuizen die hij verkoopt maar die nog gebouwd moeten worden);
  • Productontwikkeling (3D modellen schalen, draaien, monteren en samen bouwen);
  • Training en opleiding (medewerkers trainen voor noodsituaties die zij in het dagelijkse leven niet vaak tegen komen, zoals bijvoorbeeld een gaslek);
  • VR therapie en medische toepassingen (bijvoorbeeld bij het overwinnen van fobieën of reduceren van stress)